Děti lapené konzumem

Děti lapené konzumem

Dětská reklama funguje od 50. let, ale její množství bylo oproti dnešku nerovnatelně menší a výrobky byly levnější. Dnes je reklama masivní a obchodníci a marketingoví pracovníci vyvíjejí stále rafinovanější způsoby, jak přesvědčit spotřebitele o nákupu. Zejména pak děti, které nejsou vůči těmto způsobům odolné. Často jsou to právě ony, které rozhodují o koupi důležitých movitých věcí do domácnosti, a ovlivňují nákupní chování svých rodičů.
dítě u výlohy
 
Pro obchodníky není cílem jednorázový nákup, ale dlouhodobý spotřebitel, proto se snaží získat zákazníky už od dětství. Tvůrci reklamy si jsou toho vědomi a snaží se děti dostat stále novými strategiemi. Pracovníci v reklamě vytváří takový marketing, který působí na děti všemi možnými způsoby, a děti jsou proti tlaku médií bezbranné. Malé děti ještě nechápou smysl reklamy a nemají dostatek informací, aby dokázaly reklamě čelit a rozpoznat nepoctivé obchodní praktiky.
 
Výrobci využívají oblíbené dětské postavičky, které tisknou na obaly svých výrobků, aby podpořili prodej. Děti jsou přesvědčeny, že takové výrobky jsou mnohem lepší, než ty, na kterých jejich oblíbená postavička natisknutá není. Tímto způsobem bývá často propagováno nezdravé jídlo, což přispívá k celosvětovému růstu obezity. Jak vysvětlit našim potomkům, že výrobky v obyčejném obalu chutnají stejně nebo dokonce lépe?
chlapec v hračkárně
 
Nejmasivnějšími médii dnešní doby jsou bezesporu televize a internet. Reklamy se objevují mezi pořady i během nich, na internetu je vidíte při sledování videí a hraní her. Tvůrci těchto reklam provádějí výzkumy, kde zjišťují, jak často děti mrkají při jejich sledování. Mrkání totiž znamená ztrátu pozornosti. Pokud se zjistí, že dítě mrká příliš často, tak se reklama změní tak, aby děti více zaujala. Marketéři vytvářejí přesné barvy, používají přesná slova a postavičky, na které dítě dokáže jen fascinovaně hledět bez mrknutí oka. Výsledkem je pak reklama, od které dítě neumí odtrhnout oči. Je to vůči těmto malým uživatelům, kteří se neumí bránit, morální?
 
Reklamy se děti snaží přesvědčit, že smysl života spočívá v nakupování, a vychovává je k tomu, aby i v budoucnu vyhledávaly pohodlí a materialismus. Je na nás – dospělých, abychom našim potomkům objasnili, že je v pořádku mít věci, které potřebujeme, ale že věci je neudělají šťastnější.

Ohodnoťte příspěvek